8 دسامبر 2023 - داده‌های محققان استرالیایی می‌تواند تا حدودی توضیح دهد که چرا آزمایش یک داروی جدید برای دیابت اخیراً متوقف شد. این تحقیق به دلیل اثربخشی زودتر از موعد این دارو متوقف گردید. نکته مهم این است که این داده ها همچنین نشان می دهند که داروهای ضد چاقی مانند اوزمپیک چگونه عمل می کنند- در حالی که تا به امروز مکانیسم عملکرد آنها یک معما بود.

در اوایل نوامبر، کارآزمایی FLOW که تاثیر داروی semaglutide را بر پیشرفت نارسایی کلیوی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری مزمن کلیوی بررسی می کرد، به دلیل اثربخشی زودتر از موعد مقرر دارو، متوقف شد.

بخشی از منطق توقف این کارآزمایی را می‌توان از تحقیق منتشر شده در ژورنال Kidney International به رهبری دکتر ملیندا کوگلان، دانشیار دانشگاه موناش، درک کرد. این تحقیق نشان داد که دارویی که یک هورمون خاص به نام GLP1 را هدف قرار می‌دهد، همچنین با گیرنده‌ای به نام RAGE اینتراکشن دارد که در آسیب کلیوی نقش دارد. سیگنالینگ گیرنده پپتید-1 شبه گلوکاگون، وسعت بیماری کلیوی دیابتی را از طریق تضعیف التهاب ناشی از گیرنده ی محصولات نهایی گلیکوزیشن پیشرفته(RAGE) اصلاح می کند.

کشف اهمیتRAGE ، راه را برای کشف اهداف دارویی جدید برای پیشگیری از بیماری کلیوی در افراد مبتلا به دیابت باز می کند. بیماری کلیوی دیابتی (DKD) در 40 درصد از افراد مبتلا به دیابت رخ می دهد.

به گفته ی دکتر کوگلان، چشم انداز DKD در دهه های اخیر در نتیجه بهبود کنترل قند خون و مدیریت فشار خون از طریق درمان های جدید بهبود یافته است، با این حال، بخش قابل توجهی از افراد مبتلا به دیابت همچنان به مرحله پایانی بیماری کلیوی پیشرفت می کنند یا در اثر یک حادثه قلبی عروقی زودرس می میرند.مطالعه ما راهی را برای پیشگیری از بیماری کلیوی در افرادی که تاکنون به درمان مقاوم بودند، باز می کند.

به گفته ی یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه، پروفسور مارک کوپر از دانشکده بالینی مرکزی دانشگاه موناش، کشف نحوه ی عملکرد گیرنده RAGE در دیابت، همچنین می‌تواند نحوه عملکرد داروی چاقی، اوزمپیک و داروهای مشابه که چاقی را هدف قرار می‌دهند، توضیح دهد.

وی گفت: تا به امروز، ما می‌دانستیم که این داروها که برای مقابله با دیابت ساخته شده‌اند، به کاهش وزن کمک می‌کنند، اما نحوه عملکرد آنها به‌ویژه در کاهش عوارض دیابت از جمله بیماری کلیوی، شناخته نشده بود .فعال‌سازی مسیر گیرنده GLP-1 با لیراگلوتاید، یک درمان ضد دیابت از گروه آگونیست های GLP-1، گیرنده های RAGE  کلیه را کاهش داد.

ما می دانیم که گیرنده RAGE آسیب به کلیه را موجب می شود، اما در این مطالعه ما با مسدود کردن فعل و انفعالات بین داروهایی مانند Ozempic و این گیرنده ی RAGE، اطلاعات جدیدی را بدست آوردیم که برای گسترش و توسعه داروهای جدید برای محافظت از کلیه به ما کمک می کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-12-reveals-insights-diabetic-kidney-disease.html